ویژگی‌های سخن تبلیغی از منظر قرآن کریم

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسندگان

سید جاسم پورمحمدیان
دانش پژوه سطح4 رشته تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم.

چکیده

قرآن کریم ظاهری زیبا و باطنی ژرف و عمیق دارد. این کتاب مقدس، انسان‌ها را به گفتار و گفت‌وگوی نیک دعوت می‌کند. سخن تبلیغی یکی از ابزارهای مهم مبلغان دین است؛ از این رو موفقیت‌ آنها در گرو نحوۀ به کارگیری سخن تبلیغی است. گفتار تبلیغی،‌ سخنانی هدفمند و دارای ویژگی‌های‌ خاص است که اوصاف آن در قرآن کریم ذکر شده است. تحقیق پیش روی به ویژگی‌های سخن تبلیغی از منظر قرآن پرداخته و ارتباط هر یک از اوصاف سخن را با مخاطبان خاص آن بررسی کرده است؛ چرا که به کار گرفتن صحیح سخن تبلیغی، فرع بر شناخت آن است و آشنایی با ویژگی‌های آن، مقدمه‌ای برای ارتقای گفت‌وگوی تبلیغی و سخنوری در عرصه تبلیغ دین است. گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای بوده، با دید توصیفی – تحلیلی به کاوش داده‌های آن پرداخته است. تکیه بر آیاتی که بلافاصله بعد از موصوف(قولاً)، صفت سخن( بلیغاً، کریماً، معروفاً، حسناً و…) آمده است، محورهای تحقیق حاضر، برای رسیدن به ویژگی‌های سخن تبلیغی در قرآن است. تکیه بر اقوال تفسیری و استخراج وجه مشترک آنها، روش غالبی برای رسیدن به چگونگی سخن‌گفتن در عرصه تبلیغ بوده است. هر کدام از ویژگی‌های سخن تبلیغی مبتنی بر رویکرد خاص و نوعی مخاطب است که توجه به آن و رعایت لوازمش تاثیر مطلوبی بر مخاطب خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

تبلیغ دین، سخن تبلیغی، سخنرانی، مبلغان دین.

موضوعات

معارف اسلامی/ تبلیغ
دوره 1 – شماره ششم – جلد 2
آذر ماه 1402
صفحه 77- 98

تعداد بازدید : 28نفر