جایگاه کتب لغت در فهم احادیث

نوع مقاله : علمی-تخصصی

نویسندگان

سجاد شهرمیانی (1)
(1) دانش آموخته مؤسسه علوم حدیث حوزه علمیه قم.

چکیده

شناخت روش در به کارگیری تربیت دینی امری حائز اهمیت می باشد که با به کاربستن این روش ها می توان به تربیتی مناسب از حیث معنوی و دینی دست یافت. در موضوع تربیت دینی، اسلام و مسیحیت روش هایی برای تربیت دارند که بهره بردن از این روش‌ها سبب می‌شود تا انسان راه های رسیدن به سعادت و قلعه های پیشرفت را به درستی طی نموده و از لغزش‌ها رهایی یابد. هدف اصلی از به کار گیری روش های تربیتی در دو دین اسلام و مسیحیت دست یافتن متربی به مؤلفه ها و روش های ساحت عبادی و اخلاقی تربیت است. اگر چه زیر ساخت معرفتی اسلام و مسیحیت در به کار گیری از روش های تربیتی با هم متفاوت است اما در این روش ها که اساس و بنیان ابعاد رفتاری و عملی تربیت را تشکیل می دهند، از متربی انتظار می رود که معرفت و شناخت خود را نسبت به پروردگارعالم، دین، احکام و برنامه های آن تحصیل کرده تا بتواند به هدف اصلی که همان قرب الی الله و رسیدن به سعادت و کمال در زندگی دنیا و پس از مرگ است برسد. این پژوهش به مقایسه یکی از مهمترین روشهای تربیت دینی در ساحت عبادی « امر به معروف و نهی از منکر» از نگاه مسیحیت و اسلام به صورت توصیفی و تحلیلیی (با هدف روشن شدن برتری اسلام نسبت به دین مسیحیت) پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد هر دو دین برای تربیت افراد روش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر را ارائه داده‌اند، با این تفاوت که نگاه اسلام به امر به معروف و نهی از منکر (بر خلاف مسیحیت) به دلیل اتصال به وحی یعنی آموزه های قرآن و سیره معصومین علیهم السلام علاوه بر جامع تر و کامل‌تر بودن این روش به مرحله عملیاتی نیز رسیده است و شاید یکی از علت های نقصان در روش تربیتی مسیحیت داخل شدن اندیشه های کشیشان و راهبانی است که با ذهن بشری آن را سامان داده اند. به هر حال بررسی تطبیقی امربه معروف و نهی از منکر در دو دین اسلام و مسیحیت نشان می دهد که نیل به یک الگوی تربیت دینی مشترک، خواهد توانست راه را برای تفاهم و وحدت بیشتر جوامع مسلمان و مسیحی باز نموده و مبنایی برای الهام نحوه تربیت دینی جوامع مذکور فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

روش تربیتی، امر به معروف و نهی از منکر، دین، اسلام، مسیحیت.

موضوعات

معارف اسلامی
دوره 2 – شماره چهاردهم- جلد اول
مرداد ماه 1403
صفحه 78- 97