بحث ازاجماع به عنوان یک دلیل فقهی از زمان سید مرتضی آغاز شدوشیخ طوسی آن را تایید. اغلب علماء امامیه اجماع را از اینکه کاشف از قول معصوم(ع) است حجت می دانند، اما اینکه چگونه کاشفیتی مراد است اختلاف دامنه داری بین آنها شکل گرفت. ما در این هم مقاله دنبال اختلاف امامیه نیستیم بلکه در صدد بیان برسی اجماع از نظر فریقین هستیم. بر اساس نظر امامیه اجماع فقها ارزش ذاتی ندارد وفقط به این دلیل اعتبار دارد که می تواند بیانگر دیدگاه معصومین ودر اصطلاح فقهی، کاشف سنت آنان باشد. بر خلاف اهل سنت که میگویند اجماع مطلقا حجت است.