بررسي رفتارهاي عاطفي آسيب زننده در تربيت كودكان با تكيه بر آيات قرآن كريم و احاديث ائمّه (ع)
نوع مقاله : علمی-تخصصی
نویسندگان
صفورا سليمان پور (1)
1- دانش پژوه سطح ٣ مركزتخصصي زينبيه خرم آباد، fathinajaf2@gmail.com
چکیده
يكي از شاخصه هاي انسان در مقايسه با سايرموجودات، دارا بودن حس عاطفه است.
اين توانمندي يكي از الزامات زندگي اجتماعي انسان مي باشد. انسان ها با وجود عواطف و
دلبستگي ها با يكديگر زندگي تشكيل ميدهند و با فداكاري و گذشت اين زندگي را ادامه
ميدهند و به پرورش كودكان شان جهت ابقاي نسل با فداكاري گردن مي نهند. در قرآن
كريم و روايتهاي متعدد از ائمّه(ع) به دفعات به ويژگيهاي مطلوبي نظير مهرباني، از خود
گذشتگي، محبّت، غضب در برابر ظلم و ايستادگي در مقابل خصوصيات نامطلوب همانند
كينه توزي، تنگ نظري و ساير معضلات اخلاقي ديگر موكدا توصيه شده است. با توجه به
مهم بودن اين مسائل در حيطهتعليم و تربيت فرزندان و تعداد بالاي شيوه هاي ايجابي-عاطفي
كه در مقوله تربيت فرزندان وجود دارد و همچنين مجهول بودن روشهاي سلبي-عاطفي كه
تحت نام شيوه هاي عاطفي آسيب رسان در حوزه تربيت كودك از آن ياد مي شود، اين
تحقيق تلاش مي كند كه با شيوه توصيفيـ تحليلي و با تكيه بر منابع ديني به بيان و توضيح
اهم روشهاي عاطفي آسيب زننده در تربيت كودكان بپردازد. نتايج اين مطالعه حاكي از
اينست كه مخرب ترين رفتار آسيب زننده تبعيض و فرق قايل شدن بين فرزندان و تحقير و
كوچك شماري آنان زماني كه در جمعي هستند مي باشد كه با شيوه هايي نظير مسخره
كردن، ملامت نمودن و ساير شيوه هاي نامطلوب و آسيب زا نشان داد ه مي شود. در مقابل، راه كارهايي همانند احترام به شخصيّت كودك، مهم دانستن احساسات او و اجتناب از
تبعيض، راهكارهاي مقابله با اين مشكلات محسوب مي گردد.
کلیدواژهها
تربيت كودكان ، رفتارهاي عاطفي آسيب زننده، روايات و آيات قرآن،
احاديث ائمه(ع)
موضوعات
معارف اسلامی، رواشناسی اسلامی